The ILS Language & Communication research group

News

Opdat wij schrijven

[15 mei 2024] De schrijfcrisis in het Nederlandse onderwijs kreeg minder aandacht dan de leescrisis. Maar ook de resultaten van het Nederlandse schrijfonderwijs vallen al decennialang tegen. Je zou ook kunnen zeggen dat het schrijfonderwijs in Nederland nooit écht van de grond is gekomen. Veel internationale ontwikkelingen in het schrijfonderwijs gingen Nederland voorbij, en opleidingen voor professionele schrijvers kwamen eind 20e eeuw maar langzaam van de grond. Met de opkomst van chatbots als ChatGPT is dit hét moment in de Nederlandse geschiedenis om het schrijfonderwijs te herbezien.

In het nieuwe boek Opdat wij schrijven, uitgegeven door Uitgeverij Pica,  schetsen docenten, leerlingen, lerarenopleiders, onderzoekers en schrijvers hoe het Nederlandse schrijfonderwijs heringericht kan worden, opdat het gaat draaien om wat schrijven leerlingen kan bieden. En dat is: taal gebruiken om de eigen kennis, gedachten en gevoelens te verkennen, te verdiepen en te uiten. Wie zo leert schrijven, wordt ook een betere lezer. Een lezer die nieuwsgierig is naar de gevoelens en gedachten van andere schrijvers.

Renske Bouwer, betrokken bij de onderzoeksgroepen Taal & Communicatie en Taal & Educatie, was onderdeel van de redactie en schreef twee bijdragen over de waarde van wetenschappelijk onderzoek voor het schrijfonderwijs (samen met Fien De Smedt van de UGent) en over dialogisch schrijven, waarin ze een pleidooi doet voor het het vormen van professioneel schrijverschap door goede gesprekken over teksten (geïnspireerd op observaties van peerfeedbackgesprekken bij CIW en Nederlands). Ook Daniël Janssen schreef een bijdrage over leren schrijven voor de wetenschap. Met verder nog bijdragen van onder anderen Milio van de Kamp, Paulien Cornelisse, Massih Hutak, Miriam Mous, Jacqueline Bel, Kitty Herweijer, Lena Claessen en Sholeh Rezazadeh.